Jak jsme přecházeli Beskydy Série výrazných momentů loňského roku se přemisťuje ze Zlína do Beskyd

Kromě zakázkových kurzů se chceme občas realizovat i na poli kurzů, které vychází přímo z nás. Nejsou to kurzy na objednávku, ale chceme je společnosti z určitých pohnutek nabídnout sami. Jedním z takových projektů je Stezka kolem Česka, který jednoznačně spadá do série výrazných momentů loňského roku. Pojďme se na chvíli opět vrátit v čase. A to na hřebeny hor!

Loni jsme uspořádali první ročník expedičního kurzu, který jsme jednoduše pojmenovali Přechod Beskyd, aby bylo hned jasné, o co jde. Přestože se jednalo o pilotní projekt, bylo moc fajn, že se nás v červenci sešlo celkem devět. To je skupinka malá, ale o to klidnější to celé bude. Doufám!

První minuty jsou pohoda. Seznámili jsme se už během cesty a po vysednutí z autobusu na Bumbálce šlapeme do kopce. Jsem zvědavý, jak to bude probíhat. Kdy budeme unavení, kdy někomu praskne poutko na krosně, kdo se jako první vytasí s tím, že není schopen vykonávat potřebu v lese někde za bukem. Půjdeme z Bumbálky přes hřebeny Beskyd až do Valašských Klobouk. Je to kolem sedmi desítek kiláků.

První den máme v plánu jen pět kilometrů v rámci rozehřívačky. Na cestu jsme navíc vyrazili až odpoledne, takže víc než pár kiláků nemělo ani smysl plánovat. V podvečerních hodinách jsme u místa, kde jsme plánovali tábořit. Sundávám si krosnu a s pár dalšími se jdeme podívat kousek mimo stezku, jestli najdeme vhodné místo. Za devatero kapradím se nachází schované místečko, které je OK. Super, jde se tábořit.

Poté, co postavíme tarpy, v prvním společném kruhu mluvíme o tom, proč tu každý jsme, jaká máme očekávání a z čeho máme obavy. A je také potřeba si říct, co je nutné dodržovat, aby naše beskydské putování probíhalo v klidu a bezpečně.

Další dny trávíme putováním po krásné beskydské hřebenovce. Chvíli jsme na Slovensku a chvíli u nás. Někdy jde každý sám a je ticho, jindy se společně bavíme o škole, rodinách nebo o tom, co nás baví. Někdo je furt na mobilu, jiný hraje fotbal.

Během týdne často prší, ale vždy nám to nějak vyjde. Na nejkrásnějším úseku mezi vrcholem Stratenec a Kohútkou se mračna kolem nás intenzivně honí, ale pláštěnky musíme nasadit jen jednou za celý týden. Večery trávíme sdílením zážitků z uplynulého dne, vaříme po tzv. vařících skupinkách a plánujeme další den. S Martinem jsme se inspirovali od ostatních a jeden večer jsme vyzkoušeli těstoviny s vysočinou a sýrem, což bylo to nejlepší, co jsme my dva za celý týden uvařili. Silné stránky máme jinde!

Předposlední den už jsou někteří členové skupiny vyčerpaní a pochopitelně se už vidí ve sprše a u večeře, kterou nachystá máma. To všechno může být, ale ještě nám zbývá 17 kilometrů do dnešního cíle a zítra čtyři do finále. Na místo docházíme opravdu unavení a máme toho dost. Následuje odpočinek, večeře a stavba tarpu.

Během večera sledujeme předpověď počasí a vypadá to, že budeme mít problémy. Píšou mi i kamarádi a upozorňují nás, že situace kolem Holešova je značně bouřlivá. Pomalu se ochlazuje, koruny stromů se začínají kymácet ve větru a černé mraky přichází. Nechceme nic riskovat a protože táboříme u lesa, radši se zvedáme a pokračujeme v cestě dál až do Valašských Klobouk, kde snad najdeme přístřešek. Kousek od nádraží se nachází zastřešené zázemí místních fotbalistů. Pod střechou se pohodlně utáboříme a v moment, kdy si zapnu spacák ke krku, začíná bouřka. Mám radost, že Saruman počkal, až se schováme a teprve poté spustil svůj noční koncert. No prostě začalo pršet.

Ráno je krásně. Můžeme si tedy dopřát závěrečnou pohodu: Nikam nespěcháme, válíme se a někteří si dokonce zajdou koupit Májku a rohlíky, protože je to od této akce jejich oblíbené jídlo. Vlak nám jede kolem desáté a naše putování pomalu končí.

Byly chvíle, kdy to bylo těžší, ale zvládli jsme to. Někteří ještě nikdy neputovali a jsem přesvědčený, že to pro všechny byl velmi silný zážitek, poznání a zdroj mnoha zkušeností. Musím také říct, že jsme skupinu moc nešetřili. Ušli jsme přes 70 kilometrů, ani jednou nepotkali mekáč, šli v dešti, nechali účastníky vařit a poctivě si nést svou krosnu i se všemi deodoranty.

Věřím, že se nám podaří navázat i letos. Chceme vyrazit z místa, kde jsme loni skončili a pokračovat dál po hraničních stezkách. Tímto způsobem jednou obejdeme celé Česko. A tím pádem nám nezbylo nic jiného, než letošní ročník kurzu přejmenovat na Stezka kolem Česka - kapitola II. Máte-li ve svém okolí někoho, koho by dobrodružství s námi mohlo zaujmout, budeme rádi za vaše sdílení. Hodně štěstí i na vašich stezkách!

Závěrečné doporučení
Pokud vás baví putování, můžete se inspirovat třeba v knize Stezka Českem, která popisuje putování kolem hranic Česka.